i.sz. III. század közepétől, Plótinosz iskolaalapításától, „pogány filozófia”
egyetlen ellenfele a kereszténység, keresztény filozófia
Plótinosz: (204/5-270)
- alapító. szándéka: platonizmus, nem újplatonizmus.
- élt: Egyiptom, Alexandria, Róma (filo. iskola alapítás)
- a nagy filozófiai kérdésekre a klasszikus görög filozófiai hagyományokban keresi a választ, és filozófiai érvelésében is makacsul ragaszkodik hozzájuk (pl. vita a gnosztikusokkal)
- vizsgálódásmódszerei is hellenisztikusak: a fogalmak univerzális jelentéseit veszi alapul. ezeknek a jelentéseknek a megértéséhez a klasszikus görög magyarázatokhoz fordul. a platonisták később egyetértenek abban, hogy Platón írta meg a mindenkori igazságot. -> SOHA nem szállnak szembe Platón tanaival
- elutasította a szeptikus és epikureus irányzatokat, írásaiba beleépített a peripatetikus és sztoikus iskolákból
- teoretikus modell: Feltételestől Feltétlenig egyszerű eljutni. de hogyan lesz a Feltétlenből Feltételes? (Egy, Értelem, Lélek)
- világlélek egyenrangú az emberi lélekkel, a feltételes mindig rendelkezik a feltétlen egyes elemeivel
Porphüriosz (234-305) és Iamblikhosz (245-325)
- Plótinosz halála után két irányzat alakul ki
- Porphüriosz:
- hangsúlyossá válik a felfogható valóság egysége, metafizikai elmélete egyszerűbb.
- erős érvek a kereszténység ellen.
- elveti a világvége elméletet, mert az kizárja isten jószándékát.
- az erény négy fokozata: polgári (szenvedély), megtisztító (lélek és test), teoretikus (az érték vizsgálata), paradigmikus
- lét, élet, értelem || isten, a belőle áradás és a visszatérés è Szent Háromság tan!!
- Iamblikhosz:
- strukturált valóság
- metafizikai elméletében a magasabb szinteket emelte ki
- 10 kötetes sorozat Püthagorasról
- vallási hagyomány és platóni filozófia összehangolásának vágya
- istenivé válás (visszatérés) theurgikus módszerekkel
- isteni és emberi lelkek különbözőek, a feltételes nem tartalmazza a feltétlent
- az athéni platonisták értettek egyet tanaival
- két évszázadon át mérvadóak voltak elméletei a platonikusok körében
- *Dionüsziosz
- legnagyobb hatásuk a latin nyugaton volt
- pl. porph. nemi kérdése (1. létezik? 2. testi vagy testetlen? 3. ha testetlen, önállóan létező-e) univerzálévita lett (fordítások: latin, szír, arab)
Az athéni és alexandriai iskola
- v. sz.
- Athén: Plutarkhosz
- metafizika, teológia, pogány vallás védői
- Platón műveit kommentálják
- filozófia: megtisztulás útjának egy szakasza
- Alexandria: Hüpatia, Szünesziosz, Hieroklész
- Arisztotelész műveit kommentálják
- vallási szempontból semleges logikai kérdések -> kompromisszumok a keresztényekkel
a világ örök, isteni és tökéletes
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése